• Pic 1

Szlaki turystyczne i rowerowe

Szlak rowerowy czerwony

Dzikowiec - Chełmiec - Mniszek

Szlak prowadzi z dolnej stacji kolei linowej Dzikowiec w stronę ul. Bema, następnie ul. Żeromskiego, ul. Głowackiego do skrzyżowania z ul. Kosynierów. Pod wiaduktem kolejowym, dalej ul. Dworcową do stacji PKP Boguszów-Gorce, następnie ul. Racławicką i ul. Świerczewskiego do pl. Odrodzenia.

Z pl. Odrodzenia w ul. Kasprzaka, dalej Nowotki w kierunku stadionu na ul. Kusocińskiego. Na skrzyżowaniu, (przy I stacji drogi krzyżowej trudu górniczego) skręt w prawo w drogę szutrową. Tą drogą w kierunku szczytu Chełmca (do stacji IX drogi krzyżowej). W okolicy Małego Chełmca - w lewo w dół zbocza, leśnymi drogami do ul. Kilińskiego (leśniczówka i restauracja "Stodoła").

Dalej Kilińskiego do skrzyżowania z ul. Witosa, potem w lewo w drogę polną wiodącą do ul. Łącznej (w jej gruntowym przebiegu). Na Łącznej w lewo (w kierunku Boguszowa), i dalej szlakiem na Mniszek, do szczytu. Za szczytem wciąż szlakiem powyżej ścianki wspinaczkowej w okolice szosy nr 367. Przed szosą - w lewo drogą polną do ul. Łącznej (w przebiegu asfaltowym), w prawo do skrzyżowania z ul. Młodzieży Polskiej, następnie w las wokół stadionu i drogami leśnymi do stadionu przy ul. Kusocińskiego (około 15 km, około 11 km licząc od stacji PKP Boguszów-Gorce).

Ze stadionu można skierować się na wschód - z powrotem na drogę krzyżową i w masyw Chełmca (pętla), lub na południe - w ulicę Nowotki i dalej czerwonym szlakiem rowerowym dotrzeć do stacji PKP Boguszów-Gorce (około 1 km), lub dalej do ośrodka sportowo-rekreacyjnego "Góra Dzikowiec" (około 5 km).

Szlak w masywie Dzikowca i Lesistej Wielkiej

Następnym punktem szlaku jest stacja górna kolei linowej "Góra Dzikowiec" - można się tam dostać koleją, lub nartostradą. Z górnej stacji kolei szlak prowadzi przez szczyt Dzikowca na Dzikowiec Mały, następnie południowo - zachodnim zboczem Dzikowca w stronę ośrodka rekreacyjnego "Zielony Raj" (ok. 5 km) i dalej do Grzęd. W Grzędach w prawo (zgodnie z biegiem "trasy Gminy Czarny Bór"). Ponownie w prawo przy ruinach zamku Konradów (na Ptasi Śpiew).

Drogami leśnymi do pięciu stawów i dalej drogą polną do Starego Lesieńca. W pobliżu kościoła św. Barbary przy ul. Kosynierów w Starym Lesieńcu w prawo. Z ul. Kosynierów ponownie w prawo w ul. Leśną. Drogami Leśnymi u podnóża masywu Dzikowca powrót do stacji dolnej kolei linowej "Góra Dzikowiec" (około 12 km licząc od stacji górnej kolei linowej).

Trasa Boguszów-Gorce - Czarny Bór - Witków Śląski

Trasa jest wytyczona w formie pętli. Można rozpocząć ją z dowolnego punktu, lub dojechać ze stacji PKP:

• Dojazd ze stacji PKP Boguszów-Gorce Wschód ul. Królowej Jadwig do skrzyżowania z ul. 1 go Maja, w lewo pod wiaduktem w prawo w ul. Reymonta. Następnie w lewo w ul. Żeromskiego, i na kolejnym skrzyżowaniu w prawo w ul. Bema drogą przez las na teren ośrodka sportowo-rekreacyjnego "Góra Dzikowiec" (około 3 km).
  • Dojazd ze stacji PKP Boguszów-Gorce (szlakiem czerwonym), ul. Dworcową, pod wiaduktem kolejowym, ul. Kosynierów, na skrzyżowaniu w lewo w ul. Głowackiego. Następnie na skrzyżowaniu w prawo w ul. Żeromskiego, i kolejny raz w prawo w ul. Bema drogą przez las na teren ośrodka sportowo-rekreacyjnego "Góra Dzikowiec" (około 4 km).
  • Dojazd ze stacji PKP Boguszów-Gorce Zachód - drogą brukowaną około 200 m do skrzyżowania z ul. Wesołowskiego i Masalskiego, w prawo (dalej patrz: *).

Za początek szlaku przyjęta została stacja górna kolei linowej "Góra Dzikowiec" - można się tam dostać koleją, lub nartostradą. Z górnej stacji kolei szlak prowadzi przez szczyt Dzikowca na Dzikowiec Mały, następnie południowo-zachodnim zboczem Dzikowca w stronę ośrodka rekreacyjnego "Zielony Raj" i dalej do Grzęd.

W Grzędach w prawo - zgodnie z biegiem "trasy Gminy Czarny Bór" - przy ruinach zamku Konradów w prawo i po kilku metrach w lewo (nadal zgodnie z "trasą Gminy Czarny Bór"), w kierunku północnym, przez most na Lesku.

Za mostem na skrzyżowaniu w lewo, w kierunku północno zachodnim. Wzdłuż drogi w lewo, przez most i na skrzyżowaniu w prawo, w kierunku północnym mając Lesk po prawej stronie do skrzyżowania z szosą 367. Przez szosę nadal w kierunku północnym (wzdłuż Europejskiego Szlaku Długodystansowego E3) do ruin zamku ukrytych w zagajniku po prawej.

Następnie na skrzyżowaniu w prawo - na szczyt wzniesienia - za szczytem przez tory kolejowe - do drogi w Witkowie Śląskim. Za mostem na Lesku na skrzyżowaniu w prawo, drogą pod wiaduktem kolejowym do Nowopola, tam na skrzyżowaniu w lewo w drogę gruntową.

Drogą gruntową, mając po lewej potok Jabłonica, w kierunku południowo - wschodnim, do skrzyżowania z szosą 367 - przez szosę w drogę asfaltową - do kładki nad torami kolejowymi. Przez kładkę w prawo w ul. Traugutta w Gorcach. Ponownie w prawo w ul. Wesołowskiego i Masalskiego. *Za nieczynnym kamieniołomem na skrzyżowaniu w lewo w ul Jasną. Ul. Jasną do ul. Kosynierów w Starym Lesieńcu. Za kościołem św. Barbary w Starym Lesieńcu w prawo w ul. Leśną.

Drogami Leśnymi u podnóża masywu Dzikowca powrót do stacji dolnej kolei linowej "Góra Dzikowiec" (długość pętli około 30 km).

Szlaki spacerowe

Szlak czerwony
Stacja górna kolei linowej - trasa zjazdowa - stacja dolna kolei linowej (25 min.).

Trasa rozpoczyna się na górnej stacji kolei linowej. Obfituje w umiarkowanie strome zejścia. Wyruszamy w prawą stronę na szeroką drogę leśną prowadzącą łagodnie w dół poprzez kwaśne buczyny. Po kilkudziesięciu metrach wychodzimy na "łysinę" skąd roztacza się piękna panorama na Wyżynę Unisławską, Stożek Wielki, Bukowiec. Droga skręca w lewo i schodzi w dół poprzez las. Szum drzew i śpiew ptaków umila nam spacer. Idąc cały czas drogą dochodzimy do stacji dolnej.

Szlak niebieski
Stacja górna kolei linowej - Dzikowiec Wielki - Dzikowiec Mały - Pięć Stawów - Świerkowa - Kosynierów - Leśna - stacja dolna (2 godz. 50 min.).

Trasa prowadzi w lewą stronę od stacji górnej drogą leśną. Po dojściu do szlaku turystycznego zielonego i niebieskiego idziemy dalej w górę. Po 10 minutach dochodzimy na szczyt Dzikowca Wielkiego skąd roztacza się panorama na Wałbrzych i Boguszów-Gorce. Idziemy dalej turystycznym szlakiem zielonym aż do Małego Dzikowca, po drodze podziwiając Boguszów-Gorce - miasto wśród gór. Po dojściu do Małego Dzikowca opuszczamy zielony szlak turystyczny skręcający w prawo i idziemy dalej prosto w dół do Pięciu Stawów usytuowanych szeregowo. Tutaj odpoczywamy słuchając szumu wody przelewającej się ze stawu do stawu, rechotu żab. Od najniżej położonego stawu droga prowadzi nas przez pola do ul. Świerkowej, a następnie do ul. Kosynierów. Tutaj skręcamy w prawo i wędrujemy trasą rowerową, która zaprowadzi nas do parkingu pod Dzikowcem.

Szlak zielony
Stacja górna kolei linowej - Dzikowiec Wielki - szlak narciarski - wiata turystyczna pod Dzikowcem (1 godz. 40 min.)

Trasa prowadzi w lewą stronę od stacji górnej drogą leśną. Po dojściu do szlaku turystycznego zielonego i niebieskiego idziemy dalej w górę. Po 10 minutach dochodzimy na szczyt Dzikowca Wielkiego skąd roztacza się panorama na Wałbrzych i Boguszów-Gorce. Dalej idziemy szlakiem niebieskim, który poprowadzi nas przez las otwierając przed nami przepiękna panoramę na masyw Mniszka i Chełmca. Dochodzimy do drogi głównej i schodzimy z niebieskiego szlaku w prawo. Drogą główną dochodzimy do wiaty turystycznej pod Dzikowcem.

Droga Krzyżowa Trudu Górniczego na Chełmcu

Droga Krzyżowa Trudu Górniczego biegnie wzdłuż trasy turystycznej prowadzacej na górę Chełmiec (851 m n.p.m.). Składa się ona z 14 stacji, które mają formę granitowych tablic. Każda ze stacji to nie tylko miejsce modlitwy oraz refleksji, ale także upamiętnienie historii górnictwa na naszym terenie.

Dziś jest: Poniedziałek 11 grudnia 2017, imieniny: Damazego i Waldemara

Unia Europejska Fundusze Rodzina 500+ Fundusze Europejskie Gminny Portal Mapowy Komunikacja Miejska Góra Dzikowiec Galeria Dzikowca Góra Dzikowiec Oferta Inwestycujna